Un nou centru AlcoInfo pentru pacienții cu un consum problematic de alcool deschis în Brașov

Campania 2 %
17 martie 2015
Pozitia ALIAT in ceea ce priveste micsorarea accizei la alcool
20 martie 2015

Un nou centru AlcoInfo pentru pacienții cu un consum problematic de alcool deschis în Brașov

-Comunicat de presă –

ALIAT, cu sprijinul financiar al HEINEKEN România, a deschis, pe 13 martie 2015, în Brasov, un nou centru AlcoInfo destinat detectării precoce și intervenției psihologice în cazurile de abuz și dependență de alcool. Centrul este al cincilea din România și funcționează în cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brașov (Str. Calea București, Nr. 25-27). Inițiativa se alătură celorlalte 4 centre AlcoInfo care funcționează deja din 2012 în Bucureşti, Craiova, Miercurea Ciuc şi în Câmpulung Moldovenesc. Toate centrele AlcoInfo oferă servicii complementare intervenţiilor din spital, destinate pacienţilor care au un consum problematic de alcool sau care suferă de afecţiuni asociate consumului abuziv de alcool.

Specificul acestui model de intervenție constă în faptul că funcționează în spitale generale, nu în cele de psihiatrie, și că aceste centre sunt dedicate exclusiv tratării psiho-sociale a afecţiunilor cauzate de consumul problematic de alcool. În plus, beneficiază de sprijinul unor specialişti instruiți de ALIAT în domeniul tratării dependenţei de alcool.

Centrul va funcționa 4 ore pe zi, iar serviciile sunt gratuite pentru orice persoană care este înregistrată în sistemul naţional de asigurări de sănătate şi care suferă de un consum problematic de alcool sau/şi de afecţiuni asociate acestuia sau care dorește să-și evalueze propriul consum de alcool. Concret, coordonatorul centrului va lucra cu personalul medical al spitalului, pentru a determina exact ce tip de intervenţie psiho-socială se potriveşte acestui tip de pacienţi sau celor care apelează la serviciile spitalului pentru tratarea unor afecţiuni asociate consumului abuziv de alcool. Rudele și apropiații pacienților detectați cu un consum problematic de alcool vor putea și ei beneficia de serviciile noului centru.

„Ideea înființării acestor centre a plecat de la realitatea serviciilor de tratament pentru dependența de alcool și este o intervenție inovatoare care aduce tratamentul la pacient, în loc să aștepte să vină pacientul la tratament. În prezent, majoritatea acestor servicii se găsesc în spitalele de psihiatrie și sunt accesate de pacienți care vin după mulți ani de consum abuziv de alcool, când starea lor fizică și psihică este extrem de precară, iar șansele de vindecare sunt mici. Prin plasarea specialiștilor noștri în spitalele generale, încercăm să contactăm acești pacienți cât mai precoce posibil (uneori nici ei și nici doctorii lor nu au cunoștința faptului că există un consum problematic de alcool) și să creștem în felul acesta șansele ca o intervenție realizată precoce să aibă succes pe termen lung și să se evite o evoluție spre o dependență severă. Experiența ALIAT acumulată în mulți ani de lucru în domeniul prevenirii și tratamentului abuzului de alcool este că atunci când sunt abordați cu respect și cu profesionalism, oamenii răspund în moduri pozitive și acceptă ajutorul care li se oferă. În plus, ne dorim să colaborăm cu personalul medical din spital pentru a-i ajuta să recunoască mai ușor abuzul și dependența de alcool, care sunt responsabile de un procent semnificativ din bolile și accidentele adulților. Sperăm să demonstrăm același lucru și în centrul de la Brașov și suntem recunoscători colegilor medici care ne-au primit în mijlocul lor”, a declarat Eugen Hriscu, directorul științific al ALIAT.

Deschiderea centrului AlcoInfo de la Brașov se integrează, așadar, în angajamentul asumat de cei doi parteneri de a dezvolta în România un sistem de servicii comunitare care să abordeze integrat abuzul și dependența de alcool, și care să funcţioneze pe termen lung. De altfel, un studiu ALIAT din 2012 a relevat că peste 90% din români nu au cunoștință de un centru unde să se poată adresa pentru o problemă legată de dependența de alcool.

„Deschiderea acestui nou centru este încă o dovadă a faptului că, prin parteneriatul pe termen lung cu ALIAT, sprijinim inițiativele și implementarea unor soluții concrete, care răspund nevoilor celor care se confruntă cu un consum abuziv de alcool. Suntem conștienți de importanța tratării psiho-sociale a acestor afecțiuni, de aceea, prin acest angajament, venim în întâmpinarea celor care au nevoie de ajutorul nostru și familiilor lor și  îi ajutăm să facă alegeri conștiente cu privire la consumul de alcool. Pentru noi, promovarea unui consum responsabil de alcool face parte din activitatea noastră zilnică și este una dintre priorităţile companiei și ale Agendei de Sustenabilitate „Brewing a Better World,” a declarat Onno Rombouts, Managing Director HEINEKEN România.

 

Informații de background:

 

De ce este nevoie de centrele AlcoInfo?

În 2011, ALIAT, cu sprijinul financiar al HEINEKEN România, a realizat primul studiu national în care s-a evaluat raportul cerere-ofertă în materie de servicii medicale dedicate persoanelor cu un consum problematic de alcool. Principalele concluzii ale studiului au fost că, pe de o parte, în România lipseşte un sistem de servicii medicale integrate adresate persoanelor cu un consum problematic de alcool şi familiilor acestora şi, pe de altă parte, că aceşti oameni sunt stigmatizaţi social. Deschiderea celor 5 centre din țară vine ca răspuns la aceste concluzii ale studiului şi urmărește să ofere soluţii concrete acestor nevoi.

 

Cum funcţionează centrele AlcoInfo din țară?

Odată ce un pacient care suferă de consum abuziv de alcoolsau de afecţiuni asociate acestui diagnosticajunge la spitalul unde se află centrul, există 4 paşi pe care acesta îi poate urma:

  1. Etapa de screening sau evaluare sumară – coordonatorul centrului evaluează nivelul personal de consum de alcool al pacientului folosind instrumente standardizate de evaluare.
  2. Etapa evaluării amănunţite a pacientului – se va realiza împreună cu medicul curant, în scopul stabilirii unui plan de intervenţie personalizat.
  3. Faza de intervenţie – intervenţii scurte menite să îl ajute pe pacient să ţină sub control consumul problematic de alcool. Intervenţiile vor fi corelate cu şedinţe cu familia pacientului
  4. Faza de monitorizare şi evaluare – coordonatorul centrului se va ocupa de monitorizarea evoluţiei pacientului chiar şi după externarea acestuia din spital şi de direcţionarea lui către serviciile medicale disponibile în comunitatea în care pacientul se află.

 

Personalul AlcoInfo

Specialiştii Centrelor sunt psihiatri, psihologi sau asistenţi sociali cu pregătire specializată, care au parcurs training-urile ALIAT pentru a deprinde tehnicile de intervenţie psiho-socială recomandate în cazul persoanelor cu un consum problematic de alcool.

 

Despre ALIAT

www.alcocentru.roAlcocentru

www.aliatong.roAliat ONG

www.alcohelp.roAlcohelp

 

ALIAT – Alianta pentru Lupta Impotriva Alcoolismului si Toxicomaniilor este o organizaţie non-guvernamentală şi non-profit, una din primele organizatii profesionale care activează în domeniul adicțiilor din România, fondată în 1993 cu scopul de a dezvolta programe de prevenire şi tratament pentru problemele corelate cu consumul de alcool şi de droguri, din care fac parte profesionişti din domeniul sănătăţii mintale (psihiatri, psihologi, asistenţi sociali şi asistente medicale). În august 2011, ALIAT a deschis, în Bucureşti şi în Târgovişte, primele 2 centre care oferă tratamente complexe și servicii de reintegrare socială destinate persoanelor cu un consum problematic de alcool şi familiilor acestora. Până în 2013, cele două centre au oferit aceste servicii în regim complet gratuit, în baza unui contract de finanțare din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

 

Despre HEINEKEN România şi Agenda de Sustenabilitate „Brewing a Better World”

 

Parteneriatul dintre HEINEKEN România şi ALIAT face parte din agenda de sustenabilitate „Brewing a Better World”. Aceastareprezintăangajamentulcompaniei de a avea o contribuțiepozitivăasupramediului, societățiișicomunitățilorîn care HEINEKEN îșidesfășoarăactivitatea, concentrându-se înjurul a patruariicheie: apă, CO2, materiaprimășiconsumulresponsabil. Pânăacum, companiaaobținutrezultatebuneîntoateacestearii.

Promovarea consumului responsabil şi păstrarea parteneriatului pe termen lung în prevenirea consumului abuziv de alcool fac parte, de asemenea, din această agendă.

HEINEKEN este cel mai mare producător de bere din Europa şi ocupă locul 3 în lume în ceea ce priveşte volumele. HEINEKEN România face parte din Grupul HEINEKEN şi deţine cel mai diversificat portofoliu de mărci care acoperă toate segmentele pieţei de bere: Heineken®, Ciuc®, Ciuc 0.0%®, Ciuc Natur Radler®, Ciuc Natur Radler 0.0 %®, Ciuc Natur Radler Mere Roșii®, Silva®, Silva Dark®, Golden Brau®, Golden Brau 0.0%®, Neumarkt®, Bucegi®, Affligem (import), Edelweiss® (import), Zipfer® (import), Amstel® (import), Birra Moretti® (import), Krusovice® (import), Foster’s® (import), cidru Strongbow® (import), Sol® (import), Desperados® (import), Gösser®, Schlossgold®(import), Gambrinus®, Harghita® si Haţegana®. HEINEKEN deţine patru fabrici în România, în Miercurea Ciuc, Constanţa, Craiova, Târgu Mureş şi are peste 1.100 de angajaţi. Mai multe detalii despre companie găsiţi la www.heinekenromania.ro.

19.03.2015

4 Comments

  1. Buduleci spune:

    Sunt alcoolic, beau câteva zile și fac pauză câteva zile și o iau iar de la capăt.ce aș putea să fac.

    • aliatong spune:

      Buna ziua! Va recomandam sa apelati AlcoLine 021.9335 – linia noastra telefonica ce ofera informare si consiliere gratuita cu privire la dependenta de alcool – apel cu tarif normal, disponibila intre orele 10-17.00. Veti putea primi acolo toate informatiile de care aveti nevoie!

  2. Ursu ioana spune:

    soțul consuma alcool de 10ani de zile când gusta alcoolul nu se mai poate opri.

    • aliatong spune:

      Buna ziua! Va recomandam sa apelati AlcoLine 021.9335 – linia noastra telefonica ce ofera informare si consiliere gratuita cu privire la dependenta de alcool – apel cu tarif normal, disponibila intre orele 10-17.00. Veti putea primi acolo toate informatiile de care aveti nevoie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *