Reactia ALIAT la campania stradala prin care afișe conținând informații despre droguri au ajuns a fi diseminate larg în București.

Raport de activitate ALIAT pentru Sănătate Mintală 2019
23 ianuarie 2020
masura coronavirus
#stamacasa si ramanem conectati online in perioada starii de urgenta cauzata de pandemia Coronavirus
18 martie 2020

Reactia ALIAT la campania stradala prin care afișe conținând informații despre droguri au ajuns a fi diseminate larg în București.

Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor (ALIAT), în calitate de organizație nonguvernamentală formată din specialiști în sănătate mintală care activează la nivel național, de aproape 20 de ani, în domeniul adicțiilor, vă atrage respectuos atenția asupra neregulilor grave, conform practicilor recunoscute internațional și validate științific, din campania stradală recentă prin care afișe conținând informații despre droguri și alte elemente legate de consumul și dependența de droguri au ajuns a fi diseminate larg în București. Campania, care poartă, printre altele, siglele organizației CIADO, ale Primăriei București, Ministerului Educației și Inspectoratului Școlar București, se abate de la normele de practică în acest domeniu în mai multe moduri:

  • Campania nu este targetată pe nevoile și particularitățile (de limbaj, înțelegere, culturale) ale unui anumit grup social considerat la risc, ceea ce creează riscul ca anumite mesaje să fie prost interpretate și înțelese, inclusiv în sens contrar intenției promotorilor (presupunând că aceștia și-au propus să diminueze inițierea consumului de droguri de către tineri)
  • Simpla oferire de informații este dovedită ca ineficientă în prevenirea consumului de droguri, eficiența în acest domeniu fiind corelată cu nivelul de interactivitate între profesioniști și tineri, nivel care în acest caz este 0 (zero)
  • Mesajele afișate pe străzi intens circulate nu sunt corelate cu un site sau cu o altă sursă de informare, unde cei expuși să poată să-și lămurească neînțelegerile și să poată primi o informare mai contextualizată și mai adecvată nevoilor lor de la un profesionist sau un pedagog cu formare în domeniu
  • Campania folosește termeni problematici din punct de vedere științific, insuficient validați precum “co-dependență” și “dependența o boală a familiei”, putând crea confuzie și rușine printre membrii familiilor celor care suferă de o dependență. În plus, a vorbi despre dependență într-un material care ar trebui să se adreseze unor tineri care nu au început să consume este încă o dovadă a lipsei de targetare pe un anumit segment populațional al acestei campanii, recomandare de eficiență întâlnită în toate manualele și ghidurile internaționale
  • Mesajele afișate cuprind informații incorecte (halucinogenele duc la moartea consumatorului) sau concluzii interpretabile (marijuana este la fel ca alcoolul, cocaina și extasy), informații ușor de combătut sau dovedit ca neadevărate, ceea ce creează pericolul ca toate celelalte informații să devină irelevante pentru un potențial cititor
  • Considerăm că această campanie rămasă cu autor anonim suferă de o lipsă de asumare din partea unei autorități, fie persoană, fie organizație, care să aibă experiență și o expertiză dovedită și recunoscută în acest domeniu.

Ne permitem să menționăm câteva dintre principiile prevenirii consumului de droguri la copii și adolescenți, principii formulate de institutul american de profil (NIDA, 2003):

  • Programele de prevenire ar trebui să micșoreze influența factorilor de risc (de exemplu probleme de comportament) și să promoveze factorii protectori (de exemplu, influența parentală)
  • Programele de prevenire trebuie să se adapteze tipului de probleme de consum întâlnit în comunitatea țintită
  • Programele de prevenire trebuie adecvate tipului de riscuri specifice unui anumit gen de populație (cum ar fi vârstă, sex, etnie) pentru a îmbunătăți eficiența acestora
  • Programele care țintesc familia ar trebui să vizeze creșterea legăturilor între membri și să includă formarea abilităților de parentare
  • Programele de prevenire în școală trebuie să se adreseze precoce factorilor de risc, cum ar fi comportamentul agresiv, lipsa abilităților sociale și dificultățile financiare
  • Programele de prevenire trebuie să se desfășoare pe termen lung și să conțină intervenții repetate
  • Programele de prevenire sunt cele mai eficiente atunci când implică tehnici interactive care permit implicarea activă a tinerilor în învățarea despre consumul de droguri
  • Astfel de programe sunt cost-eficiente, pentru fiecare dolar investit economisindu-se 10 dolari cheltuiți pentru tratamentul ulterior al dependenței de alcool sau droguri.

Nu este greu de văzut că această campanie nu respectă absolut niciun principiu din cele enumerate mai sus.

Ne exprimăm așadar uimirea că instituții ale Statului, la nivel local și central, și-au putut da girul pentru desfășurarea acestei acțiuni. Sperăm ca pe viitor să se aibă în vedere cele exprimate de noi și să existe o ancorare științifică adevărată.

Ținem să vă reamintim pe această cale că în România lipsește o curriculă de prevenire în școală, iar zona de tratament al problemelor legate de consumul de substanțe la copii și adolescenți este insuficient reprezentată.

 

*ALIAT este cea mai importantă organizație non-guvernamentală în domeniul prevenirii și tratării dependențelor în România înființată în anul 1993.

În cadrul ALIAT activează peste 100 de profesioniști din diferite domenii profesionale. Printre colaboratorii ALIAT se numără instituții precum Institutul Național de Sănătate Publică, Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București (ASSMB), Ministerul Fondurilor Europene, Agenția Națională Antidrog, UNICEF, Fondul Global pentru Lupta Împotriva HIV și Tuberculozei al ONU, Centrul Național de Studii pentru Medicina Familiei.

ALIAT în cifre:

  • Peste 35.000 de evaluări Test A.U.D.I.T. ale consumului de alcool în populația generală, la nivel național
  • Peste 22.000 de beneficiari – persoane dependente de droguri sprijinite, inclusiv prin programe de schimb de seringi și prevenirea bolilor transmisibile
  • Aproape 13.000 de beneficiari – persoane dependente de alcool și familiile acestora (platforma online alcohelp.ro , linia telefonică AlcoLine 021.9335, 6 centre AlcoInfo în spitale din țară, tratament gratuit)
  • Peste 1.300 de specialiști (psihiatri, psihologi, asistenți sociali, asistenți medicali, medici de familie) implicați în activități de instruire în domeniul adicțiilor
  • Peste 1.000 de tineri implicați în proiecte de prevenire a consumului de alcool și droguri în școli.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *