ALIAT lansează programe de intervenţie psiho-socială pentru persoane cu un consum problematic de alcool în 5 spitale româneşti

ALIAT continua Caravana AlcoHelp si in 2012
12 septembrie 2012
Intervenții psihologice și psihoterapeutice în cadru rezidențial pentru persoanele cu probleme legate de abuzul și dependența de substanțe
25 martie 2013

ALIAT lansează programe de intervenţie psiho-socială pentru persoane cu un consum problematic de alcool în 5 spitale româneşti

COMUNICAT DE PRESA 17.09.2012

ALIAT, cu sprijinul financiar al HEINEKEN România,

Lansează programe de intervenţie psiho-socială pentru persoane cu un consum problematic de alcool în 5 spitale româneşti

Bucureşti, 17 Septembrie 2012. ALIAT, cu sprijinul financiar al HEINEKEN România, va deschide 5 centre de intervenţie psiho-socială în 5 spitale de pe teritoriul României.  Centrele vor oferi servicii medicale complementare intervenţiilor din spital şi vor fi adresate pacienţilor care au un consum problematic de alcool sau suferă de afecţiuni asociate consumului abuziv de alcool. Centrele, denumite AlcoInfo, vor funcţiona în Bucureşti, Constanţa, Craiova, Târgu Mureş şi Câmpulung Moldovenesc.

Primul centru se va inaugura la Spitalul de Urgenţă Pantelimon din Bucureşti, pe 30 Septembrie. Toate cele 5 centre se vor deschide în spitale cu un flux mare de pacienţi, până la 30 noiembrie anul acesta.

Noutatea centrelor constă în faptul că acestea vor funcţiona în spitale generale,  şi nu  în spitale de psihiatrie, fiind dedicate exclusiv tratării psiho-sociale a afecţiunilor  cauzate de consumul problematic de alcool, de către specialişti deja formaţi în domeniul tratării dependenţei de alcool. Deschiderea centrelor AlcoInfo are ca scop dezvoltarea unui sistem de servicii comunitare de sănătate mintală, sistem gândit să funcţioneze pe termen lung. Coordonatorul fiecărui centru va lucra îndeaproape cu personalul medical al spitalului, pentru a determina exact ce tip de intervenţie psiho-socială se potriveşte pacienţilor cu consum problematic de alcool sau celor care apelează la serviciile spitalului pentru tratarea unor afecţiuni asociate consumului abuziv de alcool, precum şi apropiaţilor acestora. Mai mult, coordonatorul va facilita accesul pacientului la servicii specializate din cadrul comunităţilor locale, adresate persoanelor cu un consum problematic de alcool şi va monitoriza evoluţia acestuia de-a lungul timpului.

 

De ce se lansează aceste centre?

În 2011, ALIAT, cu sprijinul financiar al HEINEKEN România, a realizat primul studiu national în care s-a evaluat raportul cerere-ofertă în materie de servicii medicale dedicate persoanelor cu un consum problematic de alcool. Două dintre concluziile studiului au pus în evidenţă că, pe de o parte, în România lipseşte un sistem de servicii medicale integrate adresate persoanelor cu un consum problematic de alcool şi familiilor acestora şi, pe de altă parte, faptul că aceşti oameni sunt stigmatizaţi social. Deschiderea celor  5 centre vine ca răspuns la aceste concluzii ale studiului şi urmărește să ofere soluţii concrete acestor nevoi.

 

Cum funcţionează centrele AlcoInfo?

Odată ce un pacient care suferă de consum abuziv de alcoolsau de afecţiuni asociate acestui diagnosticajunge la spitalul unde se află centrul, sunt 4 paşi pe care acesta îi poate urma:

  1. Etapa de screening sau evaluare sumară – coordonatorul centrului evaluează nivelul personal de consum de alcool al pacientului folosind instrumente standardizate de evaluare.
  2. Etapa evaluării amănunţite a pacientului – se va realiza împreună cu medicul curant, în scopul stabilirii unui plan de intervenţie personalizat.
  3. Faza de intervenţie – intervenţii scurte menite să îl ajute pe pacient să ţină sub control consumul problematic de alcool. Intervenţiile vor fi corelate cu şedinţe cu familia pacientului
  4. Faza de monitorizare şi evaluare – coordonatorul centrului se va ocupa de monitorizarea evoluţiei pacientului chiar şi după externarea acestuia din spital şi de direcţionarea lui către serviciile medicale disponibile în comunitatea în care pacientul se află.

 

Serviciile oferite de aceste centre sunt complementare celor oferite de spitale. Ele sunt gratuite pentru orice persoană care este înregistrată în sistemul naţional de asigurări de sănătate şi care suferă de un consum problematic de alcool sau/şi de afecţiuni asociate acestuia.

 

Personalul AlcoInfo

Specialiştii Centrelor sunt psihiatri şi asistenţi sociali cu pregătire specializată, care au parcurs training-urile ALIAT pentru a deprinde tehnicile de intervenţie psiho-socială recomandate în cazul persoanelor cu un consum problematic de alcool. Programul de lucru al acestora va fi de 8 ore pe zi în Bucureşti şi de 4 ore pe zi în celelalte localităţi.

Deschiderea acestor centre vine ca o soluţie concretă la principalele concluzii ale studiului naţional  realizat anul trecut: lipsa unui sistem de servicii medicale integrate, care să se adreseze persoanelor cu un consum abuziv de alcool şi familiilor acestora, dar şi stigma socială asociată acestor persoane. Prin acest program, urmărim să dezvoltăm servicii medicale de sănătate mintală în interiorul comunităţilor locale, care să se adreseze persoanelor cu un consum problematic de alcool şi care să se bazeze pe o relaţie de parteneriat cu comunitatea. Centrele stabilesc, pentru prima dată în România, o legătură directă între individ, comunitatea medicală, serviciile sociale locale şi autorităţile publice. Scopul programului este unul dublu: pe de o parte, prevenirea  – ne vom afla într-un spital, în contact cu populaţia generală şi cu familiile pacienţilor şi, pe de altă parte, intervenţia – ne vom concentra pe detectarea timpurie şi intervenţia pe termen scurt, dar eficientă, în domeniul consumului problematic de alcool.”, declară Dr. Eugen Hriscu, Director Ştiinţific ALIAT.

 

Onno Rombouts, Managing Director HEINEKEN România, compania care finanţează aceste centre, a declarat cu această ocazie:„Când am decis să sprijinim financiar ALIAT în desfăşurarea primului studiu naţional menit să evalueze nevoia de servicii medicale specializate pentru persoanele cu un consum problematic de alcool, ne-am luat angajamentul de a îi sprijini şi in găsirea şi implementarea unor soluţii concrete care să răspundă la nevoile identificate în studiu. Lansarea acestor centre este o astfel de soluţie concretă. Parteneriatul nostru cu ALIAT este unul pe termen lung, iar  noi credem în misiunea lor şi le împărtăşim valorile esenţiale după care se ghidează. Acest parteneriat face parte din Agenda generală de Sustenabilitate, „Brewing a Better Future”, prin care promovăm consumul responsabil de alcool şi berea ca parte dintr-un stil de viaţă modern şi echilibrat”.

 

Despre ALIAT

www.alcocentru.ro

www.aliatong.ro

www.alcohelp.ro

Alianţa pentru Lupta Împotriva Alcoolismului  şi Toxicomaniilor (ALIAT) este o organizaţie non-guvernamentală şi non-profit, o asociaţie din care fac parte profesionişti din domeniul sănătăţii mintale (psihiatri, psihologi, asistenţi sociali şi asistente medicale), înfiinţată în 1993 cu scopul de a dezvolta programe de prevenire şi tratament pentru problemele corelate cu consumul de alcool şi de droguri. În august 2011, ALIAT a deschis, în Bucureşti şi în Târgovişte, primele 2 centre care oferă tratament gratuit şi ajutor în scopul reintegrării sociale persoanelor cu un consum problematic de alcool şi familiilor acestora. În prezent, aceste două centre oferă servicii sociale şi tratamente complexe, în regim complet gratuit, pentru probleme de dependenţă şi de abuz de alcool.

 

Despre HEINEKEN România şi  Agenda de Sustenabilitate “Brewing a Better Future”

Parteneriatul dintre HEINEKEN România şi ALIAT face parte din agenda de sustenabilitate “Brewing a Better Future”. Această agendă reprezintă angajamentul pe care HEINEKEN şi-l asumă pe termen lung pentru a aduce o contribuţie pozitivă la  mediul, societeaşi comunitățile în care operează. Acţiunile înscrise în această agendă vizează toate domeniile de activitate ale companiei şi se desfăşoară după 3 direcţii strategice: 1) IMPROVE – îmbunătăţirea continuă a impactului mărcilor şi al companiei asupra mediului înconjurător 2) EMPOWER – investiţii în oameni şi în comunităţile în care Compania activează  şi 3) IMPACT – contribuţia pozitivă asupra modului în care este perceput rolul berii în societate. Promovarea consumului responsabil şi păstrarea parteneriatului pe termen lung în prevenirea consumului abuziv de alcool fac parte, de asemenea, din această agendă.

 

HEINEKEN este cel mai mare producător de bere din Europa şi al treilea din lume, după volum. HEINEKEN România oferă cel mai diversificat portofoliu de mărci din România, acoperind toate segmentele pieţei: Heineken®, Ciuc Premium, Ciuc Natur Radler, Silva Original Pils, Silva Dark, Golden Brau, Golden Brau Fără Alcool, Neumarkt, Bucegi; mărci de import: Edelweiss, Zipfer, Amstel, Birra Moretti, Krusovice, Foster’s, Strongbow, Sol, Desperados, Gösser, Schlossgold; mărci regionale: Gambrinus, Harghita şi Haţegana. HEINEKEN România deţine 4 fabrici de bere,  la  Miercurea-Ciuc, Constanţa, Craiova şi Târgu- Mureş, şi are 1.200 de angajaţi.

 

Contact:

Drd. IoanaTomus, Advocacy Specialist ALIAT, ioana.tomus@aliatong.ro, 0724. 051.189

Livia Bucăţică, Corporate Relations Specialist HEINEKEN Romania, l.bucatica@heineken.ro, 0723.388.122

Ioana Gliţia, Account Executive McCann PR, ioana_glitia@mccannpr.ro, 0724.323.263

 

17.09.2012

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*